Masterclass Strategische opgaven succesvol aanpakken met GIS

Investering

Deze masterclass duurt 3 dagen en vraagt een investering van €2500,- excl. BTW.

Snel naar

Uw strategische en maatschappelijke opgaven vragen veel van uw organisatie. Inhoudelijk worden de opgaven complexer, er zijn meer interne en externe belangen en belanghebbenden en toenemende risico’s. Bij veel vraagstukken speelt locatie een sleutelrol en kunnen geografie en (geo)data helpen bij de aanpak. Deze masterclass reikt inzichten en instrumenten aan die u en uw organisatie in staat stellen om de aanwezige GIS-voorzieningen (data, tools en kennis) effectiever in te zetten voor uw strategische opgaven.

Het speelveld

Vanuit de vraagstelling, de behoeften van de opgaven, gaat het erom de belanghebbenden te voorzien van de juiste informatieproducten, zodat zij onderbouwd hun beslissingen kunnen nemen en doelgericht acties uitvoeren. Daarvoor is het essentieel vraag en aanbod te verbinden. Op zich uiterst logisch, maar dat leidt direct tot heel veel vragen. Hoe gaat dat dan in zijn werk, wat verandert er ten opzichte van onze huidige manier van werken? Hoe bouwt u de brug tussen de inhoud – de beleidsadviseurs – en de data en de techniek – de informatiemakers? Hoe kan uw organisatie het grote potentieel aan interne en externe (geo)data slimmer benutten? Hoe organiseren u en uw organisatie dat? Welke rol kunt u daarbij spelen? Welke competenties zijn daarvoor nodig en hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie daarover beschikt? Wat kunt u leren van andere organisaties?

Doelgroep

De masterclass brengt twee groepen bij elkaar. Vanuit de informatievoorziening is deze opleiding bedoeld voor de CIO, informatiemanagers, GIS-coordinatoren en ervaren (geo)informatieadviseurs. In de masterclass ontmoeten zij inhoudelijk specialisten, beleidsadviseurs en programmamanagers.

Het programma in hoofdlijnen

In een intensief en interactief programma nemen onze experts u bij de hand. Maar u leert ook van elkaar, door uw inzichten en ervaringen te delen, door elkaar te bevragen en te inspireren. Dat is ook wat deze masterclass zo waardevol maakt. Dat is ook waarom de masterclass in twee momenten is gesplitst. Tijdens de eerste twee dagen leggen wij gezamenlijk de basis. Theorie, praktijkcasussen en oefeningen wisselen elkaar af. Vervolgens gaat u met de nieuwe inzichten en hulpmiddelen aan de slag in uw eigen organisatie. Na een paar maanden volgt dag drie, waar het uitwisselen van leerervaringen en het bespreken van leerpunten en beantwoorden van vragen centraal staan.

Programma dag 1:
Dag 1 loopt door tot het begin van de avond en wordt afgesloten met een gezamenlijk diner om in meer informele setting met elkaar ervaringen te delen.

  • Introductie
  • Awareness
    • Ruimtelijk denken & opgaven
    • Effectief gebruik data – van registratie naar inzicht
    • Rol informatie(maker)
    • Rol van beleidsadviseur
    • Interactie als sleutel tot succes
  • Good practices

Programma dag 2:

  • Competenties
  • Verankering in de organisatie
  • Instrumenten – geostrategie
  • Good practices – do’s and don’ts

Programma dag 3:

  • Deze derde cursusdag vind na drie maanden plaats. De cursisten hebben de kans gehad het geleerde in praktijk te brengen en reflecteren met elkaar en de docenten.
  • Ervaringen en leerpunten delen aan de hand van een zelf gedefinieerde casus verdiepen en terugkoppelen

Docenten

Marien de Bakker – Senior Lecturer / Project Manager GeoMedia & Design, HAS Den Bosch.
Peter van Capelleveen – Strategisch Adviseur / Programmamanager, Gemeente Zwolle.
Leon Hendriks – Managing Partner, Aerovision
Bert Vermeij – Senior Business Consultant, Esri Nederland
Marco Wagemakers, Customer Succes Manager Esri Nederland